Ha az Instagramot görgeted, szinte biztos, hogy belefutsz egy elsőre kaotikusnak tűnő, mégis gondosan összeválogatott lapozós posztba, egy fehér hátteres jegyzetbe vagy egy összefoglaló videóba. De mit jelentenek ezek valójában? Nem random tartalmak, hanem pontosan kitalált formák, amiknek üzenete van.
Az igazán működő posztok már rég nem a tökéletes képekről szólnak. Hanem arról, hogy valami valódinak hasson. Ezek a formátumok pont ezt az érzést adják meg.
1. Photo Dump – az „összefoglaló poszt”
A photo dump egy lapozós poszt, ami egy adott téma köré épül, lehet az egy hétvége, egy utazás vagy akár csak egy hangulat. Több kép és videó követi egymást, mintha csak egy élménybeszámolót néznél végig képekben.
Az igazi érdekessége, hogy nem kell egységesnek lennie: lehet benne színes és fekete-fehér kép, tökéletesen megkomponált fotó, de akár egy elmosódott, spontán hangulatkép is sőt, akár egy-egy videó is bekerülhet a fotók közé. A hangsúly nem az esztétikai tökéletességen van, hanem a sztorin, amit a képek együtt mesélnek el.
Sokan használják egy-egy utazás összefoglalására, mások havi naplóként posztolnak, tematikusan pedig már létezik book dump, mood dump, sőt: food dump is.
Én például egy toszkánai utazásról készítettem food dumpot. Összegyűjtöttem azokat az ételeket és italokat, amiket ott kóstoltunk.
A photo dump célja, hogy lazának tűnjön, de közben személyes és hiteles legyen. Ez az új „tökéletes”: ahogy volt, ahogy láttad, ahogy megélted.

2. Jegyzet poszt – amikor a gondolat a dizájn
Egy fehér háttéren megjelenő, egyszerű, natív betűtípussal írt szöveg, egy képernyőfotó a telefonod jegyzetappjából. Nem Canva, nem sablon, hanem tényleg egy mondat, amit valaki valóban leírt a jegyzetekbe, csinált róla egy screenshotot, körbevágta és megosztotta.
Eredetileg olyan gondolatokat osztottak meg így, amik önmagukban is megállják a helyüket. Nem kép, nem videó, nem látványos dizájn, csak egy mondat, ami miatt érdemes megállni a görgetésben. Ma már kampányokban, márkáknál és alkotóknál is gyakran találkozunk vele. Lehet heti üzenet, inspiráló gondolat, idézet, hangulatkifejezés vagy akár egy új termék bejelentése is.
Nincs benne semmi extra és pont ettől hatásos. Elüt mindentől, ami körülötte van a feedben.

3. Monthly Recap Video – a videós photo dump
Ez a tartalomtípus lényegében ugyanaz, mint a photo dump, csak videó formátumban. A célja, hogy összefoglaljon egy adott időszakot, leggyakrabban az éppen véget ért hónapot. A címek is erre utalnak: „My August in 24 seconds”, vagy egyszerűen csak „September recap”.
Rövid videók vagy fotók követik egymást, hangulatos zenére vágva. Sokan sablont használnak hozzá, például egy népszerű CapCut verziót, így nem kell hosszasan szerkeszteni, mégis egységes hatást kelt.
A tartalom lehet teljesen hétköznapi. Egy reggeli kávé, naplemente, egy baráti este, vagy egy pillanat, amit csak azért rögzítettél, mert jó érzés volt ott lenni.
Nem az a fontos, hogy minden tökéletesen megkomponált legyen, hanem hogy visszaidézze az adott időszak hangulatát. Olyan, mint egy mozgóképes napló, amit bármikor újra átpörgethetsz.
Egyszerű, hangulatos, egy jól eltalált zenével és sablonnal igazán élvezhető tartalom lehet belőle.

Ezek a tartalomtípusok nem a látványosságról szólnak, mégis működnek. Nem harsányak, nem túlmagyarázottak. Csak visszaadnak egy érzést, egy hangulatot vagy egy pillanatot és néha pont ennyi elég ahhoz, hogy megállj a görgetésben. A mai Instagram már nem a tökéletes képekről szól, hanem arról, hogy mit tudsz kihozni egy egyszerű formátumból. És hogy mennyire tudsz vele kapcsolódni.